Thursday, April 12, 2012

Pokok Durian

Durian ialah buah tropikal, spesis beberapa tumbuhan dalam genus Durio yang menghasilkan buah beraroma kuat. Terdapat 30 spesis Durio yang diiktiraf dan diantaranya sekurang-kurang sembilan yang menghasilkan buah yang boleh dimakan. Merujuk kepada ms.wikipedia, nama saintifik durian perdagangan adalah Durio zibethinus. Spesis-spesis lain yang boleh dimakan adalah Durio ketejensis, Durio oxlevanus, Durio graveolens, dan Durio dulcis.

Durian yang biasa kita sebut ialah durian kampong, durian kahwin atau durian klon. Pada masa kini terdapat banyak klon durian yang diberi nama bermula huruf "D", seperti D24, D99, D158 dan D159. Sejumlah 199 klon telah didaftarkan oleh Jabatan Pertanian sejak 1934.


Klon D197 atau nama biasanya Raja Kunyit @ Musang King.


Dahulu ada juga dusun tetapi telah dijual kerana sebab-sebab tertentu, namun keinginan untuk memiliki dusun buah-buahan sendiri masih ada. Ketika ini agak sukar untuk memiliki dusun walaupun ada tawaran dari rakan-rakan untuk menjual tetapi harganya sangat tinggi. Jadi buat sementara ni kita tanam je dicelah-celah pokok sawit.

Psst.. entah berapa tahun lagi le nak merasa buahnya, takpe... janji kita berusaha, tabur baja, cukup air (hujan), insyaAllah.

No comments:

Post a Comment