Sunday, May 13, 2012

Karas 2

Kita lupakan sebentar pasal makan dan politik sementara kita meninjau ke Lot10 yang agak lama penulis tinggalkan. Masih kelihatan sama, beberapa rumah mesra rakyat masih tidak berpenghuni. Sunyi sepi pada waktu malam, "seperti duduk di kampung saya di Serawak" katanya Ating, yang berasal dari Serawak. Beliau yang menyewa disalah sebuah RMR disitu kerana sukakan suasana kesunyian dan dekat dengan tempat kerja. 


Sesuatu yang jelas kelihatan banyak kawasan terbiar telah dibersihkan dan ditanam dengan pokok pisang, buah-buahan, serai dan sebagainya. Sekitar tahun 2009 penulis mengusahakan tanaman pisang. pokok durian, rambutan, nangka dan pokok karas tetapi malangnya disebabkan kesibukan tugas lain menyebabkan kawasan ini terbiar menjadi kebun lalang.     

Kebun pisang tahun 2009


Kebun lalang tahun 2012



Pokok Karas atau nama botaninya Aquilaria Malaccensis Lamk dan tergolong dalam famili Thymelaeaceae, rujuk disini. Pokok Karas boleh mencapai ketinggian 6-20 meter dan terkenal dengan kayunya yang berisi tepu dengan damar. Dikatakan harga kayuan nya mahal dan sangat berguna dalam pembuatan minyak wangi.

Kajian yang dibuat oleh Jabatan Perhutanan Negeri Terengganu terhadap daun pokok Karas telah berjaya menghasilkan minuman herbal Teh Karas. Penulis belum lagi berkesemptatan untuk mencuba minuman herbal ini yang dikatakan baik untuk kesihatan.           

Pokok Karas

 
Pokok karas

Berdiri disebelah pokok karas



Sumber rujukan: Wikipedia Bahasa Melayu.


No comments:

Post a Comment