Monday, July 1, 2013

Sungut PakTani - Pisang dan Bahana Serangan Bakteria?

Penyakit yang menyerang tanaman pisang tiada ubat? Inilah bahana Penyakit Moko Pisang yang menyerang kebun di Kg. Dato Sagor. Dikatakan Penyakit Moko Pisang ini disebabkan oleh sejenis bakteria yang saintifiknya adalah Ralstonia Solanacearum E. Yabuuchi. Bakteria ini mudah merebak dalam sisa makanan, bahan tanaman, air yang tercemar dan bahan-bahan lain seperti kayu, baja dan tahi ayam.

Bagi petani kecil dalam keadaan harga sawit yang rendah kita mengharapkan pendapatan daripada tanaman pisang untuk menampung sara hidup. Begitulah ketentuanNya, hanya dapat melihat kemusnahan pokok pisang dikebun. Tidak berupaya untuk berbuat apa-apa kecuali menebangnya.

Fenomena dimana pokok pisang kelihatan seakan-akan layu kekurangan air atau melecur panas terik matahari. Penyebaran penyakit melalui tanah dan bakteria ini menyerang akar dan umbisi, yang menyebabkan daun tua menjadi kekuningan, mula layu dan kering langlai. Tanda-tanda kemudiannya kelihatan daun muda bertukar warna menjadi hijau muda dan kadang-kadang keputihan sebelum daunnya menjadi kering. Jantung pisang mengecut dan kering. Pembesaran buah pisang terbantut dan isinya kehitaman jika dipotong.

Daun muda kekuningan dan layu
Buah pisang dipotong kehitaman 
Pisang Abu yang diserang bakteria
Buah kehitaman dan reput
Daun muda kekuningan 
Pembesaran buah terencat
Jantung mengecup dan kekeringan

Psst..takde ke bantuan dari jabatan berkaitan untuk menampung kos seperti yang diberi oleh Risda kepada pekebun kecil getah.

No comments:

Post a Comment